Säkerhet, tips & råd

Din trygghet.

Att använda internet och mobilen för att göra sina ärenden är både smidigt och tryggt.

Vi bör dock alltid tänka lite extra kring hur vi hanterar och tryggar säkerheten på nätet.

Vad kan du själv tänka på? Det är viktigt att du ser på din dator, surfplatta och mobil som en värdehandling som kräver samma försiktighet som din plånbok och dina hemnycklar.

Kom ihåg och se till att din personliga information och koder hålls personliga och för dig själv – de är inte till för andra.

När det gäller banktjänster ansvarar din bank för att alla tjänster är säkra. De gör kontinuerliga tester och uppdateringar av sina system och när du använder internet- och mobilbank så är informationsöverföringen mellan banken och dig och din dator, din surfplatta eller din mobil krypterad.

3 säkra tips

1. Skydda din kod.

Lämna aldrig ifrån dig din e-legitimation eller koder till någon annan. Om någon hjälper dig att komma igång eller att installera är det väldigt viktigt att du vänder dig bort när du knappar in din kod alternativt be personen titta bort. En enkel men viktig rutin för din säkerhets skull. Koderna är personliga och dina egna. Det är inget konstigt – det har du lovat banken när du ingick i avtal.

2. Lämna aldrig ut din personliga information via telefon om du blir uppringd.

Myndigheter och/eller din bank ringer aldrig upp dig för ett erbjudande eller information och ber dig knappa in din kod. Låter ett erbjudande för bra för att vara sant så är det ofta så. Ring och kontrollera med din telefonbank och deras support om du har frågor eller är osäker om dina uppgifter och om ditt BankID.

Kontakta gärna banken om du har frågor om säkerhet. Många telefonbanker har generösa öppettider.

3. Lämna aldrig ut din personliga information via mejl.

Myndigheter och/eller din bank skickar aldrig ett mejl där de begär att du ska mejla dina kort- eller inloggningsuppgifter. Om du får ett mejl med en länk eller bifogad fil, öppna aldrig filen eller klicka aldrig på en länk som exempelvis ber dig fylla i något. Länken kan innehålla virus som du inte vill ska ”smitta” din dator, surfplatta eller mobil.

Bra att veta:

Borttappad id-handling
Om du tappat bort en id-handling eller råkar ut för datorintrång, polisanmäl och spärra omedelbart hos din bank eller den som utfärdat det. Det går även att kontrollera vilka BankID som finns registrerade på ditt personnummer genom din telefonbank eller i internetbanken. Glömmer du ditt lösenord måste du spärra ditt BankID och därefter beställa ett nytt.

Antivirusprogram
Se till att alltid ha ett uppdaterat antivirusprogram installerat på din dator.

Aktivera notiser
Du kan aktivera notiser på din telefon för ditt mobila BankID. Välj i inställningar på menyn i appen. På så sätt ser du om och när det används.

Frågor & svar

Nedan är några vanliga frågor och svar som handlar om säkerhet och hur man blir mer trygg på nätet.

Är det säkert att göra bankärenden i mobilen?

Både internetbanken och mobilbanken är väldigt säkra att använda. Glöm inte att behandla din personliga information och dina koder som värdehandlingar. Ge därför aldrig ut din kod till någon annan, och be personer i din närhet att titta bort när du knappar in din kod eller lösenord.

Vad ska jag tänka på när det gäller säkerheten?

Förvara aldrig dina koder, lösenord eller användarnamn på samma plats eller tillsammans med kortet/bankdosan, och inte heller i telefonen. Kom ihåg att alltid logga ut från internetbanken eller den app du använder när du är färdig. Se även till att din dator är uppdaterad och har ett giltigt antivirusprogram. Myndigheter och/eller din bank ringer aldrig upp dig och ber dig knappa in din kod.

Hur skyddar jag mig på bästa sätt?

Först och främst bör du alltid använda en säkerhetskod som är svår att gissa sig till. Det är även viktigt att du har kontroll på vem som använder din dator eller mobiltelefon. Se ditt mobila BankID som en personlig legitimationshandling, och hantera det som ditt körkort och dina hemnycklar. För säkerhets skull är det också bra att be din vän eller andra att titta bort när du knappar in koden.

Är det något jag bör tänka på när jag hjälper till?

Viktigast är att vara tydlig, och att du i lugn och ro förklarar varje steg som gås igenom. På så sätt blir det både roligare och enklare för den du hjälper att förstå vilka möjligheter som till exempel ett BankID eller Swish ger och hur det kan användas. Betona gärna för den du hjälper vikten av att personliga uppgifterna och koder inte delas med andra. Titta därför bort när koden knappas in.

Om jag glömmer bort min kod, hur gör jag?

Det är ingen fara. Din kod är personlig vilket betyder att varken banken eller någon annan har tillgång till den. För att skaffa en ny kod måste du först spärra och ta bort ditt nuvarande BankID, och därefter ladda ner det på nytt.

Hur spärrar jag mitt BankID?

Kontakta omedelbart din bank till exempel per telefon eller via internetbanken.

Om min dator eller telefon blir stulen, vad gör jag då?

Om din dator eller telefon blir stulen eller försvinner, måste du spärra ditt BankID genom att kontakta din bank. När det är spärrat kan ingen använda det även om du har förlorat själva datorn eller telefonen.

hej@oanade-mojligheter.se

Denna webbsida är ett samarbetsprojekt skapat av Svenska Bankföreningen och Sparbankernas Riksförbund.